City of art as a High Culture local system and cultural districtualization processes: the cluster of art restoration in Florence

Abstract

This article engages in the debate on cultural economics that has recently become more intense in Italy, in order to focus on two particular aspects: the city of art as an autonomous socio‐economic unit of analysis, and the hypothesis of its districtualization as a driving force for culture‐driven and sustainable economic development. In the article we consider the city of art as a typology of a High Culture local system and we test some hypotheses of cultural districtualization in the art city of Florence. Thus, we concentrate on the ‘artistic component’ of the productive factor CANH, taking into account only private firms that operate in the field of art restoration and are localized in the Florence city territory. With this as our aim, we undertook an analysis and integration of the questionnaires collected in research by ARTEX (1998) that accounted for 145 firms in the cluster of art restoration. Our analyses brought to light a few interesting signs that evidence the occurrence of different degrees of cultural districtualization. Cet article participe au débat sur l’économie culturelle qui s’est récemment animé en Italie, et vise deux aspects particuliers: la ville d’art en tant qu’unité d’analyse socio‐économique autonome et l’hypothèse de sa constitution en districts en tant que moteur de développement économique durable propulsé par la culture. La ville d’art est considérée comme une typologie de système local de culture élevée; ainsi, sont testées quelques hypothèses sur les districts culturels dans la cité d’art de Florence. Les travaux se concentrent sur la ‘composante artistique’ du facteur productif (CANH), tenant compte uniquement des entreprises privées qui uvrent dans la restauration d’art et sont implantées sur le territoire urbain de Florence. Etant donné ce but, une analyse a été entreprise, en intégrant des questionnaires collectés par une enquête d’ARTEX (1998) couvrant 145 entreprises dans le secteur de la restauration d’art. L’étude a mis en avant quelques signes intéressants qui montrent l’occurrence de plusieurs degrés de ‘districtualisation’ culturelle.

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